Deffperioden har börjat!

Okej, här kommer alltså inlägget som jag har velat dela med mig av länge, nämligen planerna kring min deffperiod som startade idag!! Att deffa innebär alltså att gå ned i fettmassa för att få mer framträdande muskler. Detta sker genom träning och en bra kost. Lite ändring i kosten för min del. Jag ska testa på detta lilla experiment i ungefär en månad nu, för att sedan fortsätta när jag kommer hem från min utlandsresa. För om jag känner mig själv så kommer jag att äta både skärpmat och godis när jag är iväg, haha..
Jag har läst varenda artikel och blogg om deffning och även laddat ned appen Lifesum, för att kunna ha bra koll på hur och vad jag äter, dricker och tränar. Jag var först tveksam till att börja räkna kalorier och väga maten, men nu när jag väl har börjat så är det faktiskt bara kul! Jag har räknat ut hur många kalorier jag vanligtvis får i mig dagligen, och nu ska jag alltså ligga på ett underskott på 500 kalorier om dagen och på så vis kommer jag att gå ned i fettmassa. Jag har även räknat ut hur mycket proteiner jag ska få i mig dagligen och samtidigt som jag får i mig detta ska jag träna som vanligt. Styrketräning minst 3 gånger i veckan och sedan cardio, yoga och promenader. Först och främst löpning enligt schemat jag har och styrketräning tillsammans med pappa eller enligt mina egna scheman.
Den största utmaningen (förutom att sluta äta kakor och annat gottigt) för mig kommer vara att få i mig tillräckligt mycket med mat, haha.. Det rekomenderas att äta fem till sju mål om dagen och jag äter vanligtvis fyra. När jag skriver detta inlägget har jag ätit tre måltider och har nästan hälften av alla kalorier kvar som jag ska få i mig idag, heh. Jag satsar på att äta fem måltider om dagen, eller fyra större måltider och en frukt. Jag kommer att äta skolmaten som vanligt och då kommer jag inte väga maten utan äta det jag behöver få i mig för att inte vara hungrig, men jag kommer att fokusera på att äta grönsakerna i skolan då jag (faktiskt, tyvärr!) oftast ogillar skolmaten. Nedan ser ni hur en vardag kommer att se ut i matväg, på ett ungefär. Frukost - fiberhavregrynsgröt eller en complete-shake. Mellanmål - en frukt, antingen äpple eller apelsin. Lunch - skollunch, alternativt matlåda om jag orkar! Mellanmål - kokt ägg/kvarg/havreknäckebröd. Middag - kyckling, röttkött eller fisk med ris och sallad.
FÖRÄNDRINGAR SOM SKA GÖRAS:
- Det viktiga är att jag får i mig mycket proteiner, så därför kommer jag att fortsätta med proteinpulvret eftersom att jag inte får i mig tillräckligt utav bara maten. Grönsaker är något jag kommer behöva ÖKA med, då jag inte äter alls mycket grönsaker. Mamma var väldigt smart och gjorde en stor skål med vääldigt god råkostsallad som vi kommer äta till måltiderna. - Jag kommer inte äta godis, snacks, kakor, skräpmat osvosv.. Det jag kommer undvika är alltså snabba kolhydrater och mat som innehåller massa socker! Det jag kan tänka mig att äta på "cheat-days" är popcorn eller glass om jag blir sugen på något sådant. - Det kommer att bli ett litet annorlunda upplägg på träningen. Jag ska köra med tyngre vikter och färre reps under de flesta träningspassen för att (såklart) bygga större muskler. Jag kommer även försöka träna kondition varje dag. Antingen löpning, crosstrainer eller promenad!
Åh, är så taggad på perioden jag har framför mig! Förhoppningsvis kommer det att ske lite förändringar med kroppen. Med mig i detta har jag mamma och pappa, som också ska deffa. Men jag tror att det är jag som är mest seriös med det och verkligen ska gå stenhårt efter träning-och kostscheman. Någon av er som har några deff-tips? XOXO.

Gillar

Kommentarer