Januari-deff

Mina hjärtan! Nu är det januari och därmed har min deff-period börjat, precis likadant som förra året under januari månad. Att deffa innebär att gå ned i fettmassa och på så vis få mer framträdande och definierade muskler. Anledningen till att jag gör detta i just januari är för att jag 1) har byggt upp mina muskler under hela hösten och 2) för att jag ska utomlands i februari, och vill då vara mitt "fit-aste" jag. Så idag börjar deffen och jag kommer att köra stenhårt redan från dag ett!

Jag vill även passa på att säga; jag är proffs på min egen kropp. Jag har levt i min kropp i snart 18 år och jag vet exakt vad som fungerar för mig samt får min kropp att må bättre. Så jag behöver ingens synpunkter på detta förutom mina föräldrars. Tack på förhand! :)

Liksom förra riktiga deffen jag körde så är planerna att: Få i mig omkring 1200 kalorier/dag. Jag VET, tro mig - jag VET - att det inte är mycket. Men jag är en liten människa och det är precis lagom för mig och min kropp. Detta fungerade perfekt förra gången och allt handlar ju egentligen om att få i mig rätt sorts mat. Mitt mat-schema hittar ni nedan! En stor ändring som kommer göras är att vi i familjen ska äta middag tidigare än vanligt, alltså kanske runt 17-18 istället för vid 19-20 som vi brukar. Detta är för att man ska hinna göra av med så mycket energi som möjligt innan man somnar! Bli av med mitt socker-och saltberoende. Mitt sockersug ska BORT och lika så min besatthet av salt. Jag äter alldeles för mycket salt vilket binder vätska. Det gör i sin tur att jag känner mig svullen och inte lika vältränad. Så det ska bort! De första 21 dagarna är ju värst, och sedan går det lättare - som vilken vana/ovana som helst.
Jag ska nu under deffperioden undvika godis, kakor, smörgåsar och snacks av alla slag. Speciellt i vardagen. I kategorin "cheat-meals" räknas glass, popcorn (osaltade!) och att äta ute på resturang. Tur att vi inte gör det allt för ofta, haha.. Jag ska verkligen försöka vara hård på dessa punkter då jag vet att det är vad som behövs för att bli av med mitt enorma sockerberoende. Men om jag blir bortbjuden på exempelvis en middag så kommer jag att äta det som serveras, men kanske skippa efterrätten. Detta är också för att minska mitt kroniska illamående. Det grundar sig i min sjukdom och mitt långsiktiga mål i livet är självklart att bli fri från mediciner och klara mig utan. På denna punkt hjälper det att inte äta för mycket fett, socker eller stekt mat. Jag kommer att föra en mat-dagbok enligt en app och även räkna kalorier där, eller ja - se till att jag får i mig tillräckligt mycket med mat för att träningen ska ge resultat och för att jag ska orka med vardagen. Träna kondition varje dag, antingen löpning, crosstrainer, promenader eller spinning. Jag vill ju minska min fettmassa och då gäller det att köra fettförbränning. Så jag tänker träna kondition varje dag och satsa på 5 styrkepass i veckan. Jag kommer nog fortsätta som vanligt med styrketräningen, men satsa ännu mer på yoga och stretching. Mina mål: kunna stå på huvudet och gå ned i spagat. Vi i släkten som ska utomlands tillsammans har även satt upp en liten utmaning. Alla vuxna (inkl. mig, hehe) ska göra 100 armhävningar och 100 sit-ups varannan dag fram till resan. *Hjälp!*
Nedan ser ni ett litet mat-schema, alltså på ett ungefär vad jag kommer att äta under denna perioden. Tiderna som jag har skrivit är ett riktmärke för när under dagen jag äter dessa måltider. Tiden beror ju sedan på om det är en vanlig skoldag eller helg/ledighet. Men ja, nedan ser ni på ett ungefär hur det kommer att se ut! Frukost: 06:30-08:00 Havregrynsgröt med banan/jordnötssmör eller Avokadoknäcke och en compleateshake

Mellanmål: 09:00-11:00 En frukt, antingen äpple eller banan

Lunch: 11:00-14:00 Skollunch (i vissa få fall, är kräsen) eller Kokt ägg, avokado och kyckling/tonfisk, eller Kyckling, ris och råkostsallad

Middag: 17:00-18:00 Riktig husmanskost eller Kyckling, ris, råkostsallad, ägg

Kvällsmål: 19:00-21:00 Te och en frukt eller ett ägg eller En proteinshake med mjölk
Med "husmanskost" förstår ni kanske att jag menar kött och potatis, ugnsstekta rotsaker, fisk i ugn, korv.. Osv, osv. Jag ska som sagt undvika att äta för mycket stekt mat och även mat med fel sorts fett. Nu blir det ingen gräddsås eller potatismos med massa smör och grädde. Kyckling, ris och råkostsallad lär bli det mest förekommande eftersom att det 1) är väldigt gott och 2) lätt att göra i storkok, så att det räcker till många måltider/matlådor. En utmaning för mig kommer bli att få i mig tillräckligt med grönsaker och frukt, men det är bara att svälja ned salladen med ett leende trots att det inte är så gott. Vitaminer är viktigt och grönsaker är något man lär sig att tycka om, precis som havregyrnsgröt!
Så vad säger ni - ska vi kicka igång denna period? Jag har tagit förbilder och är redo för en förändring på min kropp, men framför allt i mitt mående angående mitt kroniska illamående och sockerberoende. Jag är så taggad och jag hoppas verkligen att ni kommer tycka att det är kul att läsa om detta. Jag kan lova redan nu att det kommer att komma en "What I Eat In A Day"-video. Om det finns något annat ni vill se eller om ni har några frågor så kommentera! XOXO.

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229