Mitt Träningsupplägg

I detta inlägget hade jag tänkt att dela med mig av mitt träningsupplägg, typ hur jag väljer att dela upp muskelgrupperna i olika pass och hur mycket jag tränar varje vecka. Hoppas att ni gillar denna sortens inlägg!
Bicep & Bröst: Bicep och bröst försöker jag att träna 1 gång i veckan, och det är en relativt ny kombination. Jag väljer att köra dessa muskelgrupper tillsammans då jag känner att jag verkligen kan trötta ut både bröst och bicep till 100% då. Just bicep och bröst kör jag bara en gång i veckan, eftersom att det är så många andra övningar som gör att jag tränar bicep. Exempelvis marklyft. Så mina bicep tränar jag 1-3 gånger i veckan, även om just bicep inte är i fokus under alla pass. Rygg: Ryggen behöver ett eget träningspass, då mina ryggpass brukar vara pass då jag är så slut i kroppen och trött att jag mår illa. Dessutom brukar de passen ta 1-1 1/2 timme och då hinner jag liksom inte köra något annat. När det är rygg-bygg läggs allt fokus på ryggen, oftast, och det tycker jag ger bäst resultat!! I nuläget tränar jag ett rent rygg-pass 1 gång i veckan, men kör marklyft 3 gånger i veckan just för att jag vill öka min maxstyrka i mark. Jag brukar avsluta exempelvis ett bicep-och bröstpass med lite marklyft, eller köra mark i samband med benpasset. Som sagt: 100 kilo ska snart komma upp!! Ben & Rumpa: Jag kör ben och rumpa tillsammans eftersom att det finns många övningar som tränar både rumpan och stora delar av benen samtidigt. Ibland slänger jag in lite vader eller kör ett rent pass för baksida lår, men oftast ingår ben och rumpa i samma pass. Dessa pass brukar också bli långa. Jag brukar träna ben 2 gånger i veckan, och så får jag ju rejäl benträning i och med dansen! Tricep & Axlar: Liksom bröst och bicep är detta en ny kombination av muskelgrupper. Jag kan verkligen pressa mig till det yttersta när jag tränar dessa muskelgrupper tillsammans, och det brukar resultera i ett fantastiskt pump. Axlar kör jag ibland tillsammans med bröst också, det beror lite på hur träningen har sett ut under veckan. På senare tid har jag börjat träna axlar 2 gånger i veckan för att jag vill att de ska växa! Mage: Detta är en muskelgrupp som jag tränar tre gånger i veckan, i samband med mina andra träningspass. Efter passen stretchar jag och då passar jag även på att göra 4-5 olika magövningar. Oftast tränar jag mage i samband med de kortare träningspassen och när jag tränar kondition. Kondition: I nuläget försöker jag att träna kondition 3 gånger i veckan. Ett danspass och antingen löpning, cykling eller crosstrainer. Kondition kör jag också i samband med de kortare/lättare passen, så som bröst/bicep eller axlar/tricep. Mitt mål är att förbättra min kondition och därför måste jag lägga lite mer tid åt just konditionsträningen.. Även att det inte är så kul, haha..
Såhär kan en vecka se ut för mig, träningsmässigt: Måndag: Tricep & Axlar, löpning, mage
Tisdag:
Dans (helkropp + kondition) Onsdag: Ben & Rumpa Torsdag: Bicep & Bröst, mage

Fredag:
Rygg Lördag: Crosstrainer, mage Söndag: Axlar & Bröst, långpromenad Sådärja hörni, nu vet ni hur mitt träningsupplägg ser ut! Hoppas att någon av er blev lite inspirerad <3

Gillar

Kommentarer