nyttiga snacks från kurera

I detta inlägget kommer jag att tipsa om tre stycken nyttiga snacks, som är ett alternativ att ta som fredagsmys istället för godis eller chips! Dessa snacks innehåller inget socker eller gluten! Detta och många andra nyttiga recept hittar ni HÄR! 1. Bananchokladkaka

Du behöver 2 dl mandelmjöl, 2 ägg, 2-3 bananer, 2-3 msk kakao, 2-3 msk extra virgin kokosolja och 1/2 dl kokosflingor. Börja med att kiva bananerna i tunna skivor. Värm oljan så att den smälter.Vispa äggen och häll därefter i alla övriga ingredienser. Smörj en form med kokosolja och strö kokosflingor i botten. Ställ in i ugnen på 200 grader i cirka 20-30 minuter. Ställ in kakan i kylen när den svalnat och servera kall.

2. RAW bananglass Detta görs med bara en ingridients! Du behöver endast några ekologiska bananer!! Stoppa de frusna bananerna i juicern. Det kommer det ut precis som mjukglass! Funkar även att göra i matberedaren, men då får man skära bananerna i småbitar innan man frysen in dem och sedan använda S-bladet.Har man bara en stavmixer måste man låta bananerna tina lite innan man mixar dom. Toppa sedan med vad du vill, t.ex kako eller vaniljpulver!


3. Rotfruktchips Du kan använda i stort sett vilka rotfrukter som helst, skiva dem tunt eller skala med osthyvel eller potatisskalare. Tillexmepel morötter, potatis och rödbetor! Sätt ugnen på 150 grader. Skala och skiva rotfrukterna i tunna, jämna skivor. Ta fram tre bakplåtar och lägg ut bakplåtspapper. Pensla rotfruktsskivorna med olivolja på båda sidor och lägg ut varje sort på egen plåt, en och en på bakplåtspapper. De får inte ligga på varandra.Sätt in i mitten av ugnen cirka 30-40 minuter, en plåt i taget.Öppna gärna ugnsluckan ibland och släpp ut fukten!
När de är klara saltar du dem (om du vill).

Gillar

Kommentarer